Dec 8, 2010

ZIARAH TERINDAH...Part 1

Assalamu'alaikum w.b.t...
Dah berhabuk rasanya blog ana nie...Asif yaaa...
Entry ana kali ini InsyaAllah dalam sekuel..ada sambungan..Biiznillah ana dapat update sekuel entry ini dengan jayanya...

Alhamdulillah baru-baru ini Allah telah permudahkan urusan ana untuk menziarahi KAKAK yang juga merangkap SAHABAT ana di bumi Darul Na'im..
Subhanallah seronok yang tidak terhingga rasanya ana bersyukur sangat-sangat..Bukan apa, kerana perancangan ziarah ana ini sudah beberapa kali tergendala, bermacam-macam dugaan & cabaran melanda..Tapi Alhamdulillah akhirnya tercapai hajat ana ingin menziarahi USRAH KAK NA'IMAH...

~ nie tiket ke KB ~

Ziarah ana bermula dengan perjalanan menaiki bas ke Kota Bharu..Perjalanan yang sangat memenatkan dan membosankan serta menyesakkan dada...Entah kenapa ana rasakan perjalanan ke Kelantan memakan masa yang lebih panjang berbanding perjalanan ana ke Putrajaya..Dengan pemandu basnya yang memandu bas dengan kelajuan yang ana agak 120 - 140 km/j.. Tapi Alhamdulillah setelah 5 jam dalam perjalanan ana selamat sampai ke Terminal Kota Bharu pada jam 3.30 petang.

Ana turun aje dari bas ana umpama rusa masuk kampung..First time ana menjejakkan kaki ke terminal tersebut, apa lagi buat-buat macam dah expert ler... Sampai jer ana terus call Kak Cik..Kak Cik suruh ana tunggu kejap..Masa ana tunggu beberapa orang pak cik-pak cik 'kereta prebet' datang dekat ana dan bertanya, "Nok gi mano dik??Pasir Putih...?". Ana hanya menggelengkan kepala dan mengatakan ana sedang tunggu kakak datang..Kemudian Kak Cik call dan suruh ana tunggu kat depan Telekom..so ana pun lintas jalan dan tunggu di situ..Sekali ana kecuakan, dengan tiba-tiba ada seorang lelaki kurang siuman berkeliaran di hadapan ana dan menyelongkar tong sampah..Ana hanya berdiri tegak dan tidak bergerak walau seinci dan membaca ayat Kursi..Takut sangat..Tapi Alhamdulillah lelaki tersebut hanya berlalu begitu sahaja..

Kira selepas 10 minit, Kak Cik sampai menaiki sebuah kereta Kancil berwarna kuning..Alhamdulillah, ana masuk dalam kereta dan Kak Cik memperkenalkan Kak Nor yang memandu kereta pada ana, dengan nada bergurau Kak Cik mengatakan ana semakin 'bulat'..Katanya pipi ana tembam..Ana hanya mampu tersenyum dan menegur kacamata baru Kak Cik..

Selepas 10 minit ana selamat sampai di rumah Kak Cik..Alhamdulillah dapat kenal lagi dengan usrah Kak Cik yang lain iaitu Kak Dah-kakak ipar Kak Cik-, Kak Na-kakak Kak Cik, Ida-adik Kak Cik, Mija-anak saudara Kak Cik, Madihah-anak saudara Kak Cik, serta 2 orang anak asuhan Maa Khasif & Aqashah.. Ana segan sebenarnya, tiba-tiba Kak Cik hidangkan ana minuman kegemaran kami berdua, air barli suam..sedap bangat.. Kemudian ana serahkan pada Maa Kak Cik barang-barang yang maa ana kirim, buah mempelam, keropok dan kain batik..Selepas ana solat, Kak Cik mengajak ana untuk makan nasi..Alhamdulillah sedap masakan maa Kak Cik..

Pada malamnya tiada apa-apa aktiviti, selepas ana solat Isyak ana terus tidur kerana Kak Cik kurang sihat tambahan ana pun masih penat..Itu sahaja sekuel part 1..Nantikan sekuel seterusnya..InsyaAllah..


2 comments:

Lukisan Alam said...

salam..
xsabr nk tggu entry strusnyer..hehehe
sowi xdapt bsama anda spnjg travelog anda ke darul naim..huhuhu
arap2 anda sngt gmbire smasa dcni..

murabbi syahidah said...

wassalam..ngeh3..sabar yer..x per2..In'Allah laen kali ader rzeki kita spent la msa brsmer erk..hihi..Alhamdulillah gmbira sgt2..=)