Dec 31, 2010

ENTRY ADDICTED??

Assalamu'alaikum w.b.t..
Semoga kita semua dalam mardhatillah..InsyaAllah

Aper yang entry addicted tu??
Hampir semua blog yang ana follow dah buat entri pasal tahun baru, azam tahun baru, dan semuanya cerita tahun barulah..
Mahu ana tak addicted??hehehe


 dtnggalkn utk slma2nyer

Berlalu sudah setahun umur ana dan kalian, maka secara automatiknya akan bertambah setahun lagi umur kita semua maka secara automatik juga akan semakin hampir dengan kematian yang pasti akan terjadi

"DAN SETIAP UMAT MEMPUNYAI AJAL (BATAS WAKTU). APABILA AJALNYA TIBA, MEREKA TIDAK DAPAT MEMINTA PENUNDAAN ATAU PERCEPATAN WALAUPUN SESAAT" -AL-'ARAF : 34-

Sudah terang lagi bersuluh, segalanya telah termaktub dalam al-Quran..Mungkin ayat ini boleh dikaitkan juga..

"SETIAP YANG BERNYAWA AKAN MERASAKAN MATI. DAN HANYA PADA HARI KIAMAT SAJALAH DIBERIKAN DENGAN SEMPURNA BALASANMU. BARANGSIAPA DIJAUHKAN DARI NERAKA DAN DIMASUKKAN KE SYURGA SUNGGUH DIA MEMPEROLEH KEMENANGAN. KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH KESENANGAN YANG MEMPERDAYA"-ALI 'IMRAN : 185-

Astaghfirullah, direnung-renung ayat yang kedua ni, ana refleksi diri, sepanjang 19 tahun ana hirup udara dan nikmati segala nikmat dari Allah apakah ana menjalani kehidupan yang akan membawa ana ke SYURGA??
Apakah ana akan tergolong dalam golongan yang memperoleh kemenangan seperti firman Allah??
 
Tapi ana yakin Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang lagi Maha Mengampuni
InsyaAllah ana berazam akan memikul kedua-dua taklifan ana di dunia ini HAMBA & KHALIFAH dengan lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya. Ana ingin mengajak sahabat-sahabat sekalian juga agar sama-sama kita melakukan TRANSFORMASI serta REVOLUSI yang berakarkan  taqwa kepada Allah, berteraskan al-Quran dan as-Sunnah agar membuahkan buah iman yang manis agar ianya bisa memberi manfaat kepada diri, keluarga, masyarakat, agama dan negara yang tercinta..InsyaAllah..
Ayuh sama-sama kita semua..
semoga menjadi tahun yg penuh ketaqwaan & keimanan

Setakat ini sahaja entry addicted ana..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~


Dec 30, 2010

SEMUA PASAL BOLA!!!

Assalamu'alaikum w.b.t...
Semoga kita semua dalam mardhatillah...InsyaAllah..

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk blog walking di blog-blog yang banyak bagi input pada ana meskipun dalam kesempitan penggunaan internet..

Hasil blog walking ana hari nie, 80% pasal nie...



AFF Suzuki Cup..Di mana skuad muda Harimau Malaya telah melakar sejarah dengan memenangi piala tersebut selepas mengalahkan skuad Garuda..ceyh mcm pngulas sukan plak..
Alhamdulillah, tahniah diucapkan kepada anak-anak muda kelahiran Malaysia di atas kejayaan tersebut

Sebagai anak jati Malaysia, ana turut berbangga dan tumpang gembira di atas kejayaan mereka..
Laman Rasmi GAMIS pun melakarkan tahniah untuk skuad Harimau Malaya..

wira-wira negara

Ana layan juga match semalam, memang sebuah perlawanan yang mendebarkan..Tambahan dengan pelbagai provokasi daripada penyokong Indonesia..mcm2 isu..laser, ilmu hitam..
Jutaan terima kasih ana sbg rakyat Malaysia ucapkan kepada penyerang Malaysia Safee Sali di atas rentak permainannya yang mantap..

wajah juara

Memang dia layak menerima anugerah penjaring terbanyak..he deserve it..
top scorer 

Tidak lupa juga kepada penjaga gawang Malaysia..Khairul Fahmi Che Mat di atas aksi cemerlang beliau menjaga gawang Malaysia meskipun lolos 2 kali..
hero Harimau Malaya

Syabas diucapkan kepada semua pemain juga, jurulatih serta semua pihak yang terlibat dalam menjadikan Harimau Malaya sebagai champion..
Semoga kemenangan kali ini menjadi batu loncatan serta pembakar semangat kepada sukan bola sepak Malaysia agar terus maju dan berjaya di mata dunia, siapa tahu suatu hari nanti nama Malaysia tersenarai dalam Piala Dunia..InsyaAllah..

Setakat itu sahaja entri ana kali ini..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~


Dec 29, 2010

BUATMU MUSLIMIN DAN MUSLIMAH

Assalamu'alaikum w.b.t
Semoga kita semua sentiasa dalam mardhatillah..InsyaAllah
Alhamdulillah dalam keadaan internet yang agak lembap..broadband dah smpai limit..Allah izinkan ana untuk meng'update' blog nie..

InsyaAllah entri kali ni berbentuk copy n tampal... Ana dapat daripada mukabuku @ facebook kakak ana..
InsyaAllah sama-sama kita hadam, hayati dan amalkan yer..



KALAU PEREMPUAN TAK TAHU MEMASAK...SALAH KE?TAPI MACAM MANA KALAU LELAKI TAK BOLEH JADI IMAM???
by Siti Zainab on Thursday, November 25, 2010 at 4:26pm
Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.
Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.
"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.
Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.
Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.
''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.
Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.
Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.
Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.
Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.
Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.
Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.
Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.
Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.
Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.
Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.
"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.
Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?
Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.
Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.
Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.
Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.
Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.
Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.
Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

link di sini
http://www.facebook.com/note.php?note_id=172972879394308&id=100000461143934
* wallahu'alam link nie wujud ke tak lgi..
Sewaktu ana baca artikel nie, ana terus rasa tertarik dan teraser ingin kongsikan dengan kalian, mungkin ada antara kalian yang dah membacanya di fb..Tapi tak aper sbgai peringatan lagi..

 muslim dan muslimah sejati

UNTUK MEWUJUDKAN...

  usrah mawaddah wa rahmah

Setakat itu sahaja entri ana kali ini..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~

 

Dec 28, 2010

ULANGTAHUN PERKAHWINAN 40 TAHUN..

Assalamu'alaikum w.b.t..
Semoga kita semua dalam mardhatillah..InsyaAllah..

Entri ana kali nie hanya sebuah entri santai, tentang usrah ana..
Alhamdulillah hari ni genap 40 tahun perkahwinan Pak Long ana dan Mak Long..
Nie dia pasangan yang diredhai dan diberkati Allah akan hubungan mereka..


pak long ngan mak long

Alhamdulillah, ana bersyukur dan seronok sangat tengok keluarga berkumpul..nie baru 2 buah keluarga tu pun belum cukup ahli lagi..
Seronok kumpul ramai-ramai macam nie..

kenangan brsma cucu-cucu


 anak2 dan menantu2



alhamdulillah ats family yg bahagia nie

 
muhammad nazran na'im



 abg mie practice ker??hihihi


 home-made delicious blueberry cake


Alhamdulillah, semoga kekuatan ikatan silaturrahim kami semua kekal harmoni dan bahagia dunia akhirat..InsyaAllah...

Setakat itu sahaja entri ana kali ini..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~

Dec 25, 2010

TRAVELOG SEORANG DA'I...Ustaz Abdul Rahman Mohamed

Assalamu'alaikum w.b.t...
Semoga kita semua sentiasa dalam mardhatillah..InsyaAllah..

InsyaAllah kali ini ana ingin kongsikan seberapa banyak ilmu yang ana dapat daripada buku Travelog Seorang Da'i, tulisan Ustaz Abdul Rahman Mohamed..



 nie bukunyer




juangkan kebenaran walaupun pahit

Buku ni mengisahkan tentang perjalanan hidup penulis sebagai seorang da'ie, penulis menceritakan kisah hidupnya daripada A hingga ke Z..
Alhamdulillah banyak ilmu yang ana dapat daripadanya antaranya penulis menyingkap kebenaran tentang sikap serta akhlak masyarakat Islam hari ini, antara yang beliau nyatakan ialah bagaimana sikap orang Islam yang tidak bersyukur serta menghargai nikmat kurniaan Allah. Contohnya apabila mereka diberi kemudahan untuk menunaikan ibadah mereka mempersiakan peluang tersebut bahkan banyak berfoya-foya, namun apabila mereka telah kehilangan kesempatan tersebut mulalah mereka melenting tanda protes. Hal ini banyak berlaku pada hari ini, ianya sudah terang lagi bersuluh di hadapan mata kita.

Sedikit petikan nasihat daripada kiai (guru) penulis yang sangat mendalam maknanya, sama-sama hayati :
" apabila ramai yang datang untuk belajar denganmu dan suka kepadamu,
maka ketahuilah kamu ketika itu sebenarnya tidak menyampaikan kebenaran
tetapi sebaliknya menyampaikan apa yang disukai orang ramai sedangkan firman Allah :
' KEBANYAKAN MANUSIA TIDAK SUKA KEPADA KEBENARAN'
  apabila hanya sedikit yang datang kepadamu,
janganlah kamu berputus asa kerana kebenaran hanya disenangi oleh sedikit manusia"


Oleh kerana penulis menceritakan semua perjalanan hidupnya termasuklah semasa beliau di alam menuntut ilmu dan Alhamdulillah beliau menyertakan juga petua kejayaan beliau, jangan bimbang ana akan kongsikan dengan kalian..Ni dia..

sama-sama kita amalkan

 Selain itu, penulisan Ustaz Abdul Rahman juga banyak membuka minda ana, antaranya beliau menyatakan pandangan beliau tentang persepsi masyarakat hari ini yang memandang rendah pelajar-pelajar yang berkelulusan ilmu ukhrawi. Padahal hakikatnya peluang pekerjaan atau kejayaan untuk pelajar-pelajar ini lebih cerah berbanding pelajar-pelajar yang berkelulusan ilmu duniawi semata.

Penulisan beliau juga banyak membawa ana memerhati dan menghayati ciptaan Allah S.W.T. contohnya beliau menerangkan tentang resmi lebah..

tazkirah drpd alam

Nie ada satu lagi untuk renungan bersama...

 
Asif ya ana upload gambar jer..hihi..=)

Bahagian ini juga menarik perhatian ana untuk kongsikan bersama kalian semua.

gambar lagi??

 Alhamdulillah ana rasa setakat ini sahaja perkongsian ana, jika kalian ingin mengutip banyak lagi ilmu daripada buku ini bolehlah dapatkan buku nie di kedai buku berdekatan anda..hihi promoter plak..

Setakat itu sahaja entri ana kali ini..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~

Dec 22, 2010

MUHAMMAD ISKANDAR 'IRFAN

Assalamu'alaikum w.b.t..
Semoga kita semua dalam mardhatillah..InsyaAllah

Asif jiddan, dah berhabuk blog ana nie..Sibuk sgt ker??

InsyaAllah kali ini ana nak kongsikan kebahagiaan ana dan seluruh ahli keluarga ana..
Alhamdulillah tepat jam 11.27 pagi semalam (21 Disember 2010) ahli keluarga kami bertambah lagi seorang..
Kakak ipar ana (Kak Jaja) selamat melahirkan seorang bayi boy yang sangat comel..Oleh kerana beratnya 4.19kg Kak Jaja terpaksa dibedah..
Nie dia baby yg comel tu..

muhammad iskandar 'irfan


maklumat peribadi


nie dgn abi dia

nie dgn tok ma


nie dgn mbah


comelnyerr


4.19kg

iras saper yer??

Comel kan..

Setiap anak yang lahir dianalogikan umpama kain putih, maka terpulang kepada ibu bapanya bagaimana ingin 'dicorakkan' atau 'diwarnakan' anak tersebut, ana harap abang dan kakak ana dapat 'mencorakkan' anak mereka ini mengikut 'acuan' serta menggunakan 'warna' yang menepati ISO ISLAM..InsyaAllah..

Ana doakan anak ini membesar menjadi seorang anak yang bisa memberi baraqah dan manfaat kepada Islam, negara, masyarakat, keluarga dan ibubapanya..aminn, InsyaAllah.

Setakat itu sahaja entri ana kali ini..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~

Dec 18, 2010

CACAR AIR

Assalamu'alaikum w.b.t..
Semoga kita semua dalma mardhatillah..InsyaAllah

Rasulullah S.A.W. telah bersabda

Dari Ibnu Abbas Radiallahu-Anhuma dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya dengannya ialah waktu sihat dan masa lapang. (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Kenapa tibe-tibe ana post entri pasal KESIHATAN??
Kerana ujian nie..
cacar air @ jintungan @ bertih (gambar sumber internet)



nie la rupanyer
Ana dapat info pasal cacar air nie kat sni 

Orang dulu-dulu kata kalau dah kena cacar air nie tak akan kena dah, katanya sekali sahaja seumur hidup..Wallahu'alam..

Namun ana refleks, pasti ada kebaikan yang ana tak lakukan di saat ana dikurniakan nikmat sihat, atau nie kifarah atas dosa-dosa yang ana dah lakukan, maka InsyaAllah ana redha..

Setakat itu sahaja entri ana kali nie..
Sama-sama kita ambil peringatan dan sama-sama kita beramal demi mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~


Dec 17, 2010

SELEPAS 10 TAHUN

Assalamu'alaikum w.b.t..
Semoga kita semua sentiasa dalam mardhatillah..InsyaAllah..

Alhamdulillah dah lama rasanya ana tidak berpeluang meng'update' blog ana nie setiap hari..Alhamdulillah Allah permudahkan..

Entri ana kali ini hanya sebuah entri santai-santai sahaja..Semoga ianya mengundang mardhatillah..InsyaAllah..

Apa yang selepas 10 tahun tu??
Nie hah..

kuinin??

hasil slpas 10 tahun



Buah kuinin?? (org trgnu pnggil kining)
Apa kaitannya dengan tajuk..Macam nie ceritanyer..Pokok kuinin nie dah hampir sepuluh tahun maa ana tanam dan sepanjang tempoh tersebut bermacam usaha maa ana lakukan agar pokok nie berbuah, macam-macam jenis baja jugak la maa ana guna dari baja semulajadi (tahi ayam, bahan bakar) hinggalah baja kimia..Namun semuanya tak berhasil, sampaikan ayah ana suruh maa tebang saja pokok nie..

Sehinggalah pertengahan tahun nie, pokok nie mula berbunga dan berputik..Ana masih ingat kata-kata ayah ana, "Erm, bunge (berbunga) jer tu dok (tidak) buoh (berbuah) eh.."..Tapi rupa-rupanya pokok nie memberikan hasilnya..Alhamdulillah..
Nie hasilnya..

sedapnyerr  

Dan sekarang pokok kuinin nie sangat diharapkan dan boleh dikatakan disayangi hiperbola ker??hasilnya oleh ahli keluarga ana.

Ana terus teringat pepatah Arab..

العلم بلا عمل كالشجر بلا ثمر

ILMU TANPA AMAL UMPAMA POHON TIDAK BERBUAH


Umpama pokok kuinin nie sebelum berbuah ianya hampir ditebang, analoginya dengan ilmu yang kita semua miliki, jika tidak diamalkan ianya akan hilang dan akhirnya mati..Na'uzubillahiminzalik..
Ana muhasabah diri sendiri, apakah ilmu yang ana miliki telah ana betul-betul amalkan..
Astaghfirullah, ampunilah hambaMu ini Ya Allah..

Padahal Allah telah berfirman bahkan bersumpah dengan masa dalam Surah al-'Asr ayat 1-3, maksudnya :
" Demi masa! Sungguh manusia dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran"

Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang terkecuali tersebut..InsyaAllah..

Ana rasa setakat itu sahaja entri ana kali ini..
Sama-sama kita beramal..

ketukan lillahita'ala
~'izzah~

Dec 16, 2010

COVER YOUR AURAT CAMPAIGN | SHOW YOUR SUPPORT!

Assalamu'alaikum w.b.t...
Semoga kita semua sentiasa dalam mardhatillah..InsyaAllah

Alhamdulillah, masa ana blog walking di blog sahabat ana, ana tertarik untuk menyokong dan join satu kempen yang sangat bermanfaat dan penting untuk umat Islam hari ini terutamanya MUSLIMAH...Hayya sama-sama kita join..






Mengapa ana bold dan besarkan perkataan Muslimah kat atas dan mengapa ana katakan kempen seperti ini sangat penting dan bermanfaat kepada umat Islam hari ini??
Kerana ini...









Ana tidak berniat langsung untuk memburukkan Kaum Hawa iaitu kaum ana sendiri namun inilah realiti Muslimah hari ini, tidak dapat dinafikan lagi..Ana sedih sangat melihat saudara-saudara ana sebegini, namun ana tidak boleh terus menghukum mereka tidak mempelajari atau tidak mengetahui kaifiyah menutup aurat yang Islam telah gariskan kerana ana adalah PENYERU BUKAN PENGHUKUM..

Semoga saudara-saudara ana yang menjadi mangsa propaganda halus Yahudi ini dibukakan pintu hati mereka dan diberikan hidayah oleh Yang Maha Esa..Aminn..

Sama-sama kita renungkan firman Allah S.W.T dalam Surah al-Baqarah ayat 208, maksudnya :
"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara menyeluruh, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagimu."

Dan Surah an-Nurr ayat 31, maksudnya:
".........dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya)......" 

Sama-sama kita hayati ayat-ayat di atas..InsyaAllah..

Ayuh kita perhatikan gambar-gambar nie pulak..Ana like!!


kat mner yer papan tanda macam nie??


nie yang Islam ajar



Ana rasa sampai di sini sahaja entri ana kali ini..
Sama-sama kita beramal..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~