May 9, 2011

10 MUWASAFAT TARBIYYAH

Assalamu'alaikum w.b.t..
Semoga kita semua sentiasa dalam rahmatillah wa mardhatillah...InsyaAllah..
Alhamdulillah Allah bagi kesempatan untuk ana mengisi blog nie dengan sedikit peringatan buat diri ana yang serba kekurangan dan kelemahan dan untuk diri sahabat-sahabat semua..semoga Allah berkati, redhai dan rahmati..




Nie 10 muwasafat tarbiyyah yang buat pertama kali ana kenal semasa ana menuntut ilmu di ipg nie..Mula-mula dengar blurr aje, apa yang akak nie cakap?? (bebel dlm hati masa dengar tazkirah akak senior) tapi tetap jer tulis dalam buku tanpa kefahaman yang jelas..

Lama-kelamaan mula dimurnikan satu persatu oleh akak-akak jugak..Sekarang cuba untuk semakin memahami keperluan  kesepuluh tuntutan tersebut dalam diri diri setiap da'ie..(kita semua la tu). 
Astaghfirullah jika direfleks balik, adakah diri ana sudah memenuhi kesepuluh tuntutan tersebut?? Hanya ana dan Allah yang tahu kan?? 

Namun jika ada kelemahan ana mesti berubah untuk menjadi seorang muslim yang lebih baik dari semalam kan?? Jika tidak celakalah ana seperti mana kata-kata seorang ahli syurga, Saidina Umar bin al Khattab :

" Celakalah seorang muslim jika dirinya hari ini,
lebih buruk dari semalam dan jika hari esoknya
lebih buruk dari hari ini"

Na'uzubillahi min zalik...

Sama-sama kita muhasabah diri kita apakah kita telah berubah lebih baik dari semalam??Apakah kita telah buat persiapan yang sebaiknya untuk menjadikan diri ini lebih baik untuk menghadapi hari esok?? Tepuk dada tanya iman..Semoga Allah redhai dan rahmati..InsyaAllah...






Wallahu'alam..

Setakat ini sahaja entry ana..
Semoga ianya mengundang mardhatillah..


ketukan lillahita'ala
~'izzah~






No comments: